Czy do przeprowadzania rozgrywek eSportowych potrzebny jest specjalista IT?

Może zacznę od czego, czym jest w ogóle ten cały eSport. Jest to nowa dziedzina sportu, która co jakiś czas obija się nawet o igrzyska olimpijskie. Już w tym roku, tego typu rozgrywki zawitają na igrzyska azjatyckie. Electronic Sport jest rozgrywany na komputerach, zawodnicy rywalizują w tytuły indywidualne i drużynowe. Powstają kolejne organizacje i profesjonalne drużyny. Sam zainicjowałem powstanie Akademickiej Ligi Esportowej „Academic League of Games”, której rozgrywki również startują w tym roku.

No dobrze, ale jak to ma się do IT ? Jak wielu pewnie z was wie, gry komputerowe to jedne z najbardziej wymagających rodzajów oprogramowania komputerowego. Aby zagrać w najnowsze produkcje na najwyższych detalach i rozdzielczości przy wysokim komforcie rozgrywki – komputery są składane z topowych podzespołów, a ich ceny spokojnie przekraczają kilka tysięcy złotych. W profesjonalnych rozgrywkach eSportowych, wymagana jest wysoka wydajność sieciowa – a więc niskie opóźnienia (ping) przede wszystkim. Aby to osiągnąć, urządzenia sieciowe muszą być dobrej jakości oraz muszą też być odpowiednio skonfigurowane. A tu są już potrzebne odpowiednie umiejętności.
Dla wielu gier wymagane są też dedykowane serwery do których łączą się stacje klienckie uczestników. W grze Counter Strike: Global Offensive, która jest jedną z najpopularniejszych gier w świecie eSportu – rozgrywki LAN są prowadzone na serwerach dedykowanych i znów – wymagane są odpowiednie umiejętności IT.

Oczywiście poza komfortem oraz niezawodnością jaką trzeba zapewnić zawodnikom, trzeba także zapewnić taki sam komfort oglądającym. Ci mogą oglądać rozgrywki w miejscu, w którym są one rozgrywane oraz mogą oglądać je przez serwisy takie jak twitch.tv czy youtube gaming.

Aby takie rozgrywki były ciekawe dla oglądających, ważne jest aby stream był płynny i bezbłędny technicznie. Wymagani są przy tym komentatorzy, operatorzy, streamerzy. Całość takiego streamingu mocno obciąża sieć, a to nie może mieć wpływu ani na zmagania zawodników, ani na jakość streamu.

Oprócz rozgrywek LAN, istnieją również rozgrywki online w różnych miejscach w Polsce i na różnym sprzęcie. IT nie ma w takim wypadku już takiej kontroli, jak w przypadku turnieju LAN. Wtedy, trzeba stworzyć środowisko tak, aby jak najmniej zależało od sprzętu oraz od graczy pod kontem wydajności. Wymagana jest też ochrona przeciw oszustwom w grach jak i stałe monitorowanie rozgrywki. Obecnie w Academic League of Games testujemy rozwiązanie gamingu w chmurze. Dzięki takiemu rozwiązaniu, rozgrywka może być prowadzona na słabszym wydajnościowo sprzęcie, a wykorzystywana byłaby moc obliczeniowa serwerów w chmurze. Takie rozwiązanie posiada minus w postaci wymogu mocnego, światłowodowego połączenia w miejscach rozgrywki. Najbardziej odpowiednim rozwiązaniem, byłoby rozwiązanie hybrydowe i takie też w przyszłości chcemy wprowadzić.

Jak widzicie, IT ma kluczowe znaczenie w rozgrywkach eSportowych. Bardzo często od umiejętności specjalistów zależy,  jak i czy rozgrywki się odbywają.

Kompania Informatyczna jako sponsor ALoG, dostarcza również wsparcie techniczne i merytoryczne dzięki czemu jakość techniczna jest na najwyższym możliwym poziomie.

 

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress